Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Joulutervehdykseni
kirjoittaja Veli Matti Su Joulu 24, 2017 12:35 pm

» 70 thousand Egyptian Christians sing Emmanuel - God is with us.
kirjoittaja Ilkka To Elo 31, 2017 6:37 pm

» Kultahippuja
kirjoittaja RitvaN To Helmi 02, 2017 9:37 pm

» Huomenta kaikille
kirjoittaja RitvaN To Helmi 02, 2017 6:29 pm

» O The Deep, Deep Love Of Jesus - Tommy Walker
kirjoittaja Juniper Su Syys 25, 2016 4:47 pm

» Rakas lukija, minulla olisi tärkeä asia sinulle.
kirjoittaja jussi83 Ma Kesä 20, 2016 8:40 pm

» Tervetuloa, nimimerkki Tasapainon saanut!
kirjoittaja Viivi To Toukokuu 14, 2015 12:29 pm

» Kornelius ja Jumalan lähettämä enkeli
kirjoittaja Juniper Ti Tammi 13, 2015 11:38 am

» Sotapäällikkö Naemas sairastui spitaaliin
kirjoittaja Juniper Ti Tammi 06, 2015 10:09 pm

» Tervetuloa, nimimerkki Jeesukseen uskova!
kirjoittaja pirta La Marras 22, 2014 7:32 pm

» Jumalan Ikuisen Sanan Totuus ja Rukoushuone PalTalkissa.
kirjoittaja RitvaN To Marras 06, 2014 8:50 pm

» MARKKU VEILO
kirjoittaja Jii La Kesä 14, 2014 9:01 am

» Veli Matin sapatinsana Kauppaneliöllä 12.4.2014
kirjoittaja Juniper Su Huhti 27, 2014 9:22 am

» Tiinuska kiittää
kirjoittaja jussi83 La Huhti 19, 2014 12:47 pm

» Jeesus ja syrjityt
kirjoittaja jussi83 La Huhti 19, 2014 12:43 pm

» Aurinkoista perjantaita
kirjoittaja Juniper La Huhti 05, 2014 11:00 pm

» Tervetuloa, Tiinuska!
kirjoittaja Feeniks To Huhti 03, 2014 3:14 pm

» Jes pääsin tänne
kirjoittaja Viivi To Huhti 03, 2014 12:50 pm

» Raamattutunnit PalTalkissa.
kirjoittaja Juniper La Tammi 04, 2014 8:43 pm

» "Lisää tapahtuma"
kirjoittaja Juniper Su Joulu 08, 2013 3:34 pm

Galleria

Sosiaaliset kirjanmerkit

Sosiaaliset kirjanmerkit digg  Sosiaaliset kirjanmerkit delicious  Sosiaaliset kirjanmerkit reddit  Sosiaaliset kirjanmerkit stumbleupon  Sosiaaliset kirjanmerkit slashdot  Sosiaaliset kirjanmerkit yahoo  Sosiaaliset kirjanmerkit google  Sosiaaliset kirjanmerkit blogmarks  Sosiaaliset kirjanmerkit live      

Säilytä ja jaa Kaikuluotain osoite Sosiaaliset kirjanmerkit sivustossasi

Säilytä ja jaa Kaikuluotain osoite Sosiaaliset kirjanmerkit sivustossasi

Äänestys
Klikkaa!
ilmainen foorumi

Toivoa masentuneelle

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Toivoa masentuneelle

Viesti  Veli Matti lähetetty Pe Helmi 11, 2011 8:06 pm

"Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli." (Ps. 34:19).

Depressiota eli äärimmäistä toimintakyvyttömyyttä aiheuttavaa masennusta on koettu synnin ilmaantumisesta saakka. Raamatussa esiintyy henkilöitä, jotka oireidensa perusteella todennäköisesti luokiteltaisiin vakavasti masentuneiksi.

Toivottomuus on masennuksen oire, ja Raamatun esittämä toivon sanoma tarjoaa meille paljon verrattuna tähän maailmaan, joka tarjoaa kovin vähän. Kaikki ihmiset kokevat ajoittain monista eri systä äärimmäisen mielenmasennuksen hetkiä. Ei siis ihme, että Jumalan sana on täynnä lupauksia, jotka tilanteesta riippumatta voivat antaa kaikille toivoa paremmasta tulevaisuudesta, jos ei tässä maailmassa niin seuraavassa.

Kun masennus on vakava, on tietysti tärkeää saada ammattiapua. Herra voi hoitohenkilökunnan kautta auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua. Haetaanhan fyysiseenkin sairauteen helpotusta lääkäriltä tai muulta terveydenhoidon ammattilaiselta riippumatta siitä, millainen ihmisen jumalsuhde on. Samoin on niiden laita, jotka kärsivät vakavasta kliinisestä depressiosta. Usen sen aiheuttaa geneettinen altistuminen ja kemiallinen epätasapaino aivoissa. Siksi jopa kristityt saattavat joskus tarvita ammattilaisen apua.

RS

jatkuu...

Viimeinen muokkaaja, Veli_Matti pvm Ti Marras 20, 2012 10:20 pm, muokattu 1 kertaa

Kunniajäsen
Kunniajäsen

Viestien lukumäärä : 1600

http://http//velimattim.suntuubi.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Toivoa masentuneelle

Viesti  Veli Matti lähetetty La Helmi 12, 2011 6:17 pm

MASENTUNUT IHMINEN

Lue Psalmi 42. Onko siinä sinulle jotain tuttua? Mikä toivo siinä tarjotaan?

Daavid koki usein vakavia mielialan vaihteluita, esimerkiksi Saulin ja Israelin vihollisten vainotessa häntä. Lisäksi kun Daavid rikkoi Jumalan lakia, hänet valtasi syvä syyllisyyden tunne (Ps. 51:6). Syyllisyys onkin yhteydessä masennukseen.

Kun ihminen näkee itsensä kielteisesti ("minä olen tyhmä"), katselee maailmaa pessimistisesti ("elämä on  epäoikeudenmukaista") ja miettii tulevaisuutta toivottomana ("tilanne ei koskaan parane"), todennäköisyys masentua on suuri. Tällaista asennetta kutsutaan "katastrofiajatteluksi".

Kristityt voivat valita asioille toisenlaisen tulkinnan, sellaisen, joka ottaa huomioon Jumalan suunnitelman.

Pohdi seuraavia vaihtoehtoja:
1. Miten tarkastella itseään. Sinut luotiin Jumalan kuvaksi, hallitsemaan luomakuntaa   ( 1. Moos. 1.:26,27). Sinussa on Jumalan piirteitä, vaikkakin synnin turmelemina. Jeesus Kristus pelasti sinut uhrillaan ikuisesta kuolemasta ja antoi sinulle etuoikeuksia. Kuulut valittuun sukuun, kuninkaalliseen papistoon, pyhään heimoon (1. Piet. 2:9). Jumalan silmissä olet äärettömän arvokas.

2. Maailma. On totta, että maailma on mätä ja täynnä pahaa. Samalla maailmassa on myös monia oikeita, jaloja ja erinomaisia asioita (Fil. 4:8), joita voi ajatella. Lisäksi kristityt voivat ymmärtää pahan olemassaolon tuntematta epätoivoa, koska he tietävät sen alkuperän ja lopullisen kohtalon

3. Tulevaisuus. Mikä ihana tulevaisuus Jumalan lapsia odottaakaan! Raamattu on täynnä lupauksia pelastuksen varmuudesta (Ps. 37:39 VKR).

Surullisuus ei ole syntiä. Jeesuskin tunsi usein surua. Emme sa tuntea syyllisyyttä siitä, jos olemme surullisia tai masentuneita. Onhan meillä joskus hyviä syitä tuntea tuskaa. Miten voit käyttää edellä esitettyjä Raamatun opetuksia avuksesi, että selviydyt taisteluistasi?

jatkuu...

Viimeinen muokkaaja, Veli Matti pvm Pe Loka 24, 2014 12:48 pm, muokattu 5 kertaa

Kunniajäsen
Kunniajäsen

Viesti  Veli Matti lähetetty La Helmi 12, 2011 8:20 pm

HELPOTUSTA MASENNUKSEEN

Lue Ps. 39:3-8. Mitä tapahtui, kun Daavid pysyi vaiti? Mitä hänen puheestaan seurasi?

Paraneminen voi alkaa jo pelkästään siitä, että masentunut henkilö puhuu tilanteestaan. Herraa lähestyminen rukoilemalla hartaasti ja vilpittömästi on turvallinen tapa purkaa henkistä painetta ja tuskaa. Usein tarvitaan muutakin, mutta se voi olla hyvä alku.

Perustrategia masennuksesta selviämiseen on puhuminenm ystävälle (tai terapeutille), joka osaa kuunnella ja tarvittaessa ohjata hakemaan lisäapua. Ajatusten ja tunteiden ilmaiseminen sanoin on tervehdyttävää. Seurakuntayhteisö voi olla avuksi masentuneelle, mutta aina se ei riitä, ei varsinkaan silloin kun tarvitaan ammattiapua. Siitä huolimatta jokaiselle vaikeita aikoja elävälle ja masentuneelle on tärkeää, että hänellä on joku luotettava henkilö, jolle puhua. Joskus pelkkä puhuminen auttaa voimaan paremmin.

Lue Ps. 55:18. Mitä sinä luvataan? Miksi tämä lupaus on tärkeä?

Daavid oppi, miten saadaan apua mihin aikaan hyvänsä ja minä päivänä tahansa. Terapeutille ei ehkä pääse heti, jos ollenkaan, mutta Daavidin tavoin mekin voimme kääntyä Herran puoleen milloin vain. Daavid tiesi, että Herra kuuli hänen äänensä, ja se rohkaisi häntä suuresti.

Jopa ei-uskonnolliset psykologit suosittelevat, että uskovat asiakkaat rukoilisivat. Vaikka emme kärsikään kliinisestä masennuksesta, voimme silti kokea rukouksen vaikutuksen, sillä rukoileminen saa meidät voimaan paremmin. Riippumatta siitä, keitä olemme tai miten syvä masennuksemme on, suhde Jumalaan voi antaa meille toivoa ja rohkeutta. Se edistää tervehtymistä.

Ellen G. White kuvaili kerran rukousta sanomalla, että se on "sydämen avaamista Jumalalle kuin ystävälle". Vaikka rukous ei aina ratkaise kaikkia ongelmiamme, miten se auttaa meitä selviytymään niistä?

jatkuu...

Viimeinen muokkaaja, Veli_Matti pvm Ti Marras 20, 2012 10:26 pm, muokattu 1 kertaa

Kunniajäsen
Kunniajäsen

Viesti  Juniper lähetetty Su Helmi 13, 2011 2:42 pm

Kiitos, Veli Matti, näistä paljon hyvää informaatiota ja rohkaisua antavista viesteistä!

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että rukouksella on todella mahtava voima psyykkisessä hyvinvoinnissa. Jos ei huomaa Jumalan vastauksia rukouksiinsa konkreettisesti, voi Hänen ainakin tuntea antavan rauhan ja toivon ulkoisesti sekaiseen ja onnettomaan elämäntilanteeseen.

Toisten kokemuksesta olen taas kuullut, miten pelkkä puhuminen tai kirjoittaminenkin voi parantaa: kuulijan/lukijan ei tarvitse olla asiantuntija - riittää että saa ajatuksensa sanoiksi ja purettua tunteensa "sivistyneesti" - vahinkoa toisille tai itselle aiheuttamatta.

Masennuksen syyt voivat olla puhtaasti kemiallisiakin, kuten tuossa eka viestissä sanottiin. Siksi ei pidä väheksyä lääkkeitä, joita nykyisin on jo montaa eri lajia. Kunhan pitää kohtuuden kaikessa eikä jättäydy oman onnensa varaan. (Masentuneelle on tärkeää saada tukea lähimmäisiltään mutta ennenkaikkea - Jumalalta.)

Laitanpa tähän pari linkkiä tuoreisiin uutisiin, jotka koskevat mm. masennusta ja sen hoitoa:

Masennus-eläkkeet voitaisiin puolittaa oikealla hoidolla:
http://www.ts.fi/online/kotimaa/196601.html

Torju masennusoireita yksinkertaisella tavalla:
http://www.iltasanomat.fi/terveys/Pelottaako%20masennus%20Torju%20masennusoireita%20yksinkertaisella%20tavalla/art-1288368264302.html

Juniper
Emäntä

Viestien lukumäärä : 4493

http://juniper.suntuubi.com

Viesti  Veli Matti lähetetty Su Helmi 13, 2011 7:20 pm

MASENNUKSEN SEURAUKSET

"Minun ääneni vinkuu kuin tervapääskyn ääni, kyyhkysen tavoin minä valitan ja vaikerran. Minun silmäni väsyivät tähytessään korkeuteen. Herra, minä olen ahdingossa, auta minut siitä." (Jes. 38:14).

Hiskia tunsi tuskaa ja valitti ääneen. Henkisen tuskan ilmaisemisessa on kulttuurisia ja yksilöllisiä eroja. Joissakin kärsitään hiljaa ja vältetään kaikkia ahdistuksen ilmauksia. Toiset, kuten Hiskia, valittavat ja vaikeroivat surun kohdatessa.

Masennuksen oireita havaitaan yleisesti henkilöillä, jotka ovat sairastaneet pitkään tai joilla on kuolemaan johtava sairaus. Hiskia oli sairas, ja kuolema odotti. Siksi hänet valtasi masennus. Masennuksen oireet ovat niin tuskallisia, että monet yrittävät itsemurhaa vapautuakseen tuosta hirveästä ahdistuksesta. Yli 10 prosenttia kliinistä depressiota sairastavista tappaa itsensä. Kliininen masennus on siis vakava asia ja siihen tulee myös suhtautua vakavasti.

Masennus aiheuttaa monenlaisia oireita: (a) syvää surua, (b) haluttomuutta tehdä mitään, edes mukavia asioita, (c) ruokahalun muutoksia, (d) unihäiriöitä, (e) alhaisen itsearvostuksen tunteita, (f) henkisen vireyden laskua ja huonomuistisuutta sekä (g) ajatuksia kuolemasta ja itsemurhasta. Joillakin on vain joku oireista, kun taas toiset kärsivät useista oireista kuukausien ajan. Masennuksen taakka on aina valtava, ja sitä täytyy keventää sekä lääketieteen keinoin että hengellisellä avulla.

Ps. 31:11, Ps. 77:5, Ps. 102:5,6 ja 1. Kun. 19:4.

Saatamme olla apeita ja masentuneita. Mitkä asiat masentavat sinua ja miksi? Mitä toivoa ja rohkaisua saat muistelemalla Herran johdatusta menneisyydessä? Miksi on tärkeää pitää sellaiset muistot mielessä?

jatkuu...

Kunniajäsen
Kunniajäsen

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla: